Identyfikacją wizualną określamy ogół zachowań oraz symboli, jakie stosuje dana firma. Jej zadaniem jest stworzenie spójnej oraz czytelnej dla klienta identyfikacji rynkowej marki, oraz wyróżnienie jej spośród innych konkurencyjnych firm. Nie bez powodu mówi się więc, że odpowiednia identyfikacja wizualna jest kluczem całościowej identyfikacji firmy.
Identyfikacja wizualna leku i aptek
Farmacja jest prężnie rozwijającą się dziedziną nauk medycznych, która łączy w sobie wiedzę o zdrowiu człowieka oraz nauki chemiczne. Dziedzina ta głównie zajmuje się wyprodukowaniem oraz określeniem bezpiecznego użycia różnego rodzaju leków, a także medykamentów. Aktualnie farmacja staje się coraz bardziej potrzebna, a klienci z chęcią polegają na wiedzy farmaceutów w kwestii dbania o zdrowie.
Identyfikacja wizualna leku i aptek oraz całej branży farmaceutycznej może wydawać się nudna. Analizując wykorzystane kolory, widzimy raczej stonowane zestawienia, brakuje w nich mocnych akcentów, wzorów oraz ekstrawaganckich pomysłów. Jedynie w znakach firmowych możemy czasem zauważyć bardziej charakterne elementy.
Czy dzieje się tak bez przyczyny?
Logo firmy farmaceutycznej nie reprezentuje jedynie firmy, ale również szereg produktów, jakie ona oferuje. Musi ono więc budować zaufanie do marki, jednocześnie skupiając się na podkreśleniu jej jakości oraz lojalności względem klienta. Jednak w jego projektowaniu nie można zapominać o tak ważnych kwestiach jak oryginalność i kreatywność, które pozwolą wyróżnić firmę od konkurencji.
Co jest ważne w identyfikacji wizualnej dla branży farmaceutycznej?
Najważniejsze, aby logo farmaceutyczne było łatwe do zrozumienia i odbioru przez potencjalnych klientów. Jednocześnie musi ono przyciągać wzrok oraz wskazywać na pełen profesjonalizm firmy, oraz jej produktywność. Aby udało mu się wyróżnić, musi zawierać w sobie elementy kreatywne oraz oryginalne. Nie jest to więc łatwym zadaniem.
Bardzo ważne są również grafiki, jakie zostaną użyte podczas reklamowania marki, muszą one przecież wzbudzać zaufanie odbiorcy. Najczęściej wykorzystywane są symbole nawiązujące do dziedzin medycyny oraz samej farmacji. Kolejnym bardzo ważnym elementem jest dobór odpowiedniej kolorystyki, która również nie będzie agresywna w odbiorze, a raczej zapewni potencjalnego klienta o profesjonalizmie marki. Popularnymi kolorami są odcienie zieleni, niebieskiego oraz morskiego, a także turkusu w połączeniu z bielą. Rzadziej spotkać możemy kolor czerwony oraz żółty. Dobrze komponująca się czcionka zapewni, że cała identyfikacja wizualna danej firmy pozostanie długo w świadomości klientów. Powinna ona przyciągać wzrok, ale jednocześnie pozostać czytelna i zrozumiała oraz dobrze komponować się z pozostałymi elementami, z których powstało logo.
Reklama farmaceutyczna – regulacje prawne
Działania reklamowe w zakresie branży farmaceutycznej są bardzo ściśle regulowane prawnie i wymagane jest, aby wszelkie działania marketingowe były podejmowane z rozwagą i należytą ostrożnością. Farmaceuta bowiem w świetle prawa polskiego jest traktowany jako pracownik służby zdrowia, a nie jak mogłoby się wydawać, sprzedawca. Ustawy oraz rozporządzenia zakazują prowadzenia działań o charakterze reklamowo-marketingowym, które prowadzą do zwiększenia sprzedaży wyrobów leczniczych oraz medycznych. Istnieją jednak wyjątki, które pozwalają na przekazanie w reklamie bardzo ściśle określonych informacji. Z tego powodu stworzenie identyfikacji wizualnej firmy z branży farmaceutycznej oraz reklamy farmaceutycznej nie jest łatwym zadaniem. Przede wszystkim, należy wiedzieć, jakich medykamentów oraz produktów leczniczych nie możemy reklamować, a jakie środki lecznicze są dopuszczalne w reklamie.
Jak stworzyć identyfikację wizualną firmy z branży farmaceutycznej?
Ponieważ nie jest to łatwe zadanie, które wymaga nie tylko znajomości zagadnień związanych ze znajomością grafiki, marketingu, ale również prawa, najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług profesjonalnej agencji reklamowej. Jedną z nich jest Brandgarden Agencja Reklamy. Ta kreatywna agencja reklamowa ze swoją siedzibą we Wrocławiu od ponad 11 lat zajmuje się między innymi tworzeniem identyfikacji wizualnych oraz reklam dla koncernów farmaceutycznych, oraz mniejszych i lokalnych przedsiębiorców. Dzięki nabytemu doświadczeniu agencja stworzy również projekt skierowany głównie do lekarzy w zgodzie z obowiązującym prawem reklamowych firm farmaceutycznych. Brandgarden w swoim portfolio posiada projekty dla takich koncernów jak Adamed, Bayer oraz BioFarm.
Artykuł powstał we współpracy z agencją reklamową Brandgarden.